Rock uvod u temu The Police – Nikad nije kasno postati punk buntovnik, pa niti sa skoro 30 godina. / na HRVATSKOM
Rock uvod u temu
THE POLICE – Nikad
nije kasno postati punk buntovnik pa niti sa skoro 30 godina
Sasvim je
prirodno da nakon Green Daya u mom blogu ovaj mjesec predstavim The
Police, drugi najomiljeniji bend članova punk rock grupe iz mog
humorističnog romana EUdd. Da napomenem zbog lakšeg razumijevanja,
likovi iz knjige su odrasli ljudi u srednjim 30-ima, pa je tako i
njihov glazbeni ukus sazrio s godinama, no oni i dalje sanjaju o
uspjehu u poplarnoj glazbi, u tom području koje se mijenja toliko
brzo,možda brže od ijedne druge industrije na svijetu.
Priča
o The policeu započinje 1976. susretom dva slabo poznata benda koji
nisu ni uspijevali doći do te prve faze uspjeha, izlaska iz
anonimnosti i postanjanja “nekim važnim”. Cinici bi rekli valjda
zbog prevelike kvalitete sviranja. Tada je na malom koncertu za
studente u Newcastleu prog-rock bend Curved Air susreo jazz-rock bend
Last Exit. U prijevodu bubnjar Stewart Copeland upoznao je Gordona
Sumnera koji će kasnije postati Sting I koji je tad, kao i u cijeloj
svojoj karijeri bio netipična kombinacija frontmena i basista,
umjesto vodećeg ritam gitarista.
Priča
o Stewartu Copelandu koji je tad već odlučio napustiti dotadašnji
bend koji godinama nije napredovao i već imao spremno ime za svoj
novi bend, kojeg će svakako nazvati The Police, sasvim je drugačija
od onoga što vjerojatno očekujete. Većinu djetinjstva taj rođeni
Amerikanac proveo je na Bliskom istoku iz sasvim posebnog razloga što
mu je otac ni manje ni više nego bivši američki obavještajac, čak
jedan od osnivača same CIA-e(!), koji je nakon izlaska iz aktivne
službe postao i politički savjetnik nekoliko pro-američkih
arapskih političara u Egiptu i Libanonu.
Može
se dakle uočiti autoironija u tom nepopularnom imenu kojim je mladi
Stewart Copeland želio nazvati svoj budući bend. Čitajući o tome
u Sutcliffeovoj biografiji grupe The Police, uočio sam zanimljivu
paralelu u biografijama poznatih rokera koju ovdje moram
opisati. Iznenadio me podatak koliko je to među britanskim i
američkim muzičarima koji su se proslavili u rock glazbi, djece
britanskih i američkih špijuna i obavještajaca(!) Ovako na pamet,
čak i bez daljnjeg istraživanja mogu nabrojati Copelanda, Joea
Strummera iz Clasha (rođen je u Ankari, jer mu je otac bio diplomat)
i Marianne Faithful (koja i sama spominje svog oca kao važnog
špijuna u drugom svjetskom ratu.)
Zanimljivo
je to usporediti s brojnim rock zvijezdama iz bivše Jugoslavije,
navest ću samo Branimira Johnnyja Štulića, Milana Mladenovića i
Momčila Bajagića, čiji roditelji nisu bili špijuni ali su zato
redom bili oficiri JNA. Danas je ta vojska bivše države omražena i
često ismijavana kao simbol bivšeg propalog sistema i države, a u
ono doba režima komunističke diktature u Jugoslaviji, kad se neke
druge ljude s političkim ambicijama kontroliralo policijom i
nadziralo tajnim službama, buntovnoj djeci koja su svirala
zapadnjački rock i stalno provocirala s nečim antikomunističkim,
zapravo je sasvim dobro došla zaštita moćnog oca u jugoslavenskoj
armiji. Pretpostavljam da su i djeca špijuna u anglosaksonskim
zemljama, bez obzira na političku demokraciju i drugačiji ustroj
društva ipak imala na neki način slične privilegije u odrastanju.
Zanimljivo
je da su Copelandova starija braća pokrenula ne baš uspješnu
diskografsku kuću i Stewart je od samih početaka više obavljao
menadžerske i administrativne poslove za druge bendove nego što je
sam svirao u njima.
Gordon
Matthew Sumner, budući Sting rođen je početkom 50-ih godina u
okolici Newcastlea u obitelji srednje klase, od djetinjstva se
zaljubio u staru gitaru koju je dobio od ujaka i nekoliko puta
napuštao škole pa mijenjao odluke o tome s čime se želi baviti u
životu. Naposljetku je odlučio da želi biti, pogodili ste –
nastavnik u školi i podučavati glazbeni odgoj! Naravno da je svirao
i u tamošnjem školskom bendu i baš tamo mu je jedan krupni pulover
kojeg je odijevao za koncerte, pulover s crnim i žutim prugama s
kojim je na pozornici ličio na pčelu ili osu priskrbio taj čuveni
nadimak Sting (žalac).
Godinama
je bio lokalni roker u Newcastleu i možda bi na kraju svega ostao
lokalna atrakcija za koju mi stranci nikad nismo čuli, da nije bilo
– žene. Njegova prva žena Frances Tomelty bila je glumica u
usponu, puno bržem od njega samog, što je dakako značilo nužno
preseljenje u metropolu London, i potom neuspješno pokušavanje
proboja na veliku nacionalnu scenu s bendom Last Exit i onim drugim,
The Police kojeg je pokrenuo s Copelandom i gitaristom Henrijem
Padovanijem. Tog Padovanija Stingov prijatelj, kritičar i biograf
Phil Sutcliffe opisuje briljantno slikovitim karakteristikama koje
kažu i više od riječi: Korzikanac s bradom, dugom kosom i 3
akorda, a zanimljivo je da Frances Tomelty, baš kao i Stingovu
današnju ženu Trudie Styler, možemo i danas povremeno vidjeti u
nekim britanskim TV serijama.
Međutim,
za razliku od relativnih uspjeha njegovih žena glumica, Stingu je
glazbena karijera tada išla puno lošije. Unatoč menadžerskim i
uradi-sam vještinama u piratskom snimanju i izdavanju singlice,
dizajniranju ploče, lijepljenju plakata po Londonu i osobnoj prodaji
singlica trgovinama ploča po cijelom gradu, ambiciozni Sting i
Copeland tada su bili svedeni na povremene prateće nastupe
drugorazrednim punk rock grupama koje su tada nešto značile, a
danas je o njima teško naći podatke i na googleu.
Njihova
tehnički kvalitetno svirana glazba tada ustvari nije zanimala
publiku. Unatoč žestokom debitantskom singlu Fall Out bili su tada
premalo žestoki, premalo pankeri, previše muzikalni, a osim toga
možda i previše stari. Već su se bližili 30-im godinama.
Kako
danas obojica priznaju Sutcliffeu, trebalo je tada imati stav i biti
buntovan. Na sviranje se tada baš i nije obraćala pažnja, to je
bio samo nepotreban višak.
Trebalo
se dakle nešto značajno dogoditi da se čuje za The Police, a bio
je to naravno dolazak Andyja Summersa. Prva neobična stvar kod
budućeg gitarista The Policea jest podatak da je on još 10 godina
stariji(!) a ne mlađi od njih dvojice. Prema tome ako za nekog
vrijedi parola da “NIKAD NIJE KASNO”, ona za Summersa vrijedi još
i više nego za prvu dvojicu članova slavnog benda. Summers je
dakako još prije njih imao dugačku karijeru u raznim bendovima,
punu uspona i padova po Europi i Americi, međutim niti jedan od tih
bendova nije dosegao međunarodni uspjeh, i na kraju se morao
zadovoljiti solidnim zaradama od sviranja drugim poznatim izvođačima
kao studijski i koncertni muzičar.
Ipak
želio je nešto više. To se dogodilo kada je naišao na Stinga,
basista kojeg je htio angažirati vođa njegovog tadašnjeg benda,
Mike Howlett (iz benda Strontium 90, ako vam to ime nešto znači) i
onda se desilo ono što se i inače dešava u romantičnim filmovima
sa sretnim završetkom. (Nemojte misliti da ovdje aludiram na nešto
drugo osim sviranja.)
Andy
Summers je poslušao kako zvuči taj njihov bend The Police i onda
slučajno, ili možda ipak namjerno, poslije svirke naletio na ulici
baš na bubnjara Stewarta Copelanda i rekao mu da mora s njim
porazgovarati o nečem važnom, tu u obližnjem kafiću. Bilo je to
ono čuveno priznanje: “Dečki, vi imate sjajnu grupu, pjesme su
vam odlične i sve vam je dobro osim jednog detalja. Izbacite tog
bradatog gitarista koji ne zna svirati i uzmite drugog – mene!”
Summers se doduše kasnije u istoj biografiji brani da nikada to nije
izrekao na tako brutalan način ali budimo realni, jasno je da su
prije ili poslije tako zaključili sva trojica: Sting, Summers i
Copeland. Na kraju su ujedinili snage oni koji svirački doista
vrijede više od ostalih, oni koji jedni drugima služe kao
motivacija za napredovanje, a svi drugi u grupi, koji ne mogu
dohvatiti tu kvalitetu ionako prije ili poslije otpadnu. Nema razloga
sumnjati da je to istina koja se ponavlja u svakoj priči o uspjehu.
Međutim
njih trojica su još uvijek imali dug put pred sobom, do konačnog
uspjeha po kojem ih danas znamo. Bilo je tu koncerata po Francuskoj i
drugim europskim zemljama, nekih koji su bili uzaludno putovanje jer
im je koncert otkazan u zadnji čas, a na jednom od takvih u Parizu
Sting je prvi put posjetio ulicu crvenih svjetiljki, tamo vidio
prostitutke kako rade svoj posao i plakat kazališne predstave
“Cyrano de Bergerac” na kojem mu je jedno ime posebno zapelo za
oko, pa postalo ovjekovječeno u njegovoj pjesmi – Roxanne.
Koliko su malo zarađivali od
nastupa priznaje i Stewart Copeland, koji je još jednom morao
zamoliti svoju braću za financijsku i menadžersku pomoć za
snimanje debitantskog albuma “Outlandos D'Amour” 1978. godine.
Eto još jedan dokaz, ma koliko to nepopularno zvučalo, da se za
ovaj bend može s pravom reći, da nije bilo te mrske CIA-e, danas ne
bi bilo ni The Policea. Tada su se stvari pokrenule, unatoč tome što
se hvaljeni singl Roxanne slabo vrtio na radiju, upravo zbog
provokativne teme pjesme, ipak su sve te, većinom Stingove, pjesme
koje su danas klasici malo po malo počele graditi grupi kultni
status koji i danas imaju. Ne samo da je The Police tipičan primjer
benda čije pjesme u pravilu nisu postizale komercijalni uspjeh na
prvo slušanje, da bi zatim nakon nekog vremena postale veliki
hitovi, a The Police ljubimci svih mogućih kritičara i rock
magazina, nego se i glazbeni ukus malo po malo mijenjao. Na prijelazu
iz 70-ih u 80-e godine prošlog stoljeća moda se sve više okretala
od punka prema new waveu što je ovoj grupi itekako odgovaralo.
Došli su i oni veliki
komercijalni hitovi poput “Every Breath You Take” i u tom
novovalnom periodu nakon punka, kad se ponovo počela preferirati
romantična i slatkasta glazba, došla je do punog izražaja jazzy
pop sviračka kvaliteta The Policea. Ona ista glazba koja je prije
podcjenjivana ili smatrana nečim snobovskim, sada je samom promjenom
trenda i općeg ukusa publike, logično došla na sam vrh kvalitete.
Kao što znamo za razliku od nekih drugih grupa The Police nije dugo
živio u svojoj slavi. 3 jake glazbene ličnosti doveli su jedan
drugoga do svjetskog vrha kojeg su toliko željeli i nakon toga,
sredinom 80-ih krenuli su svaki u svoje solo projekte.
Dakle
bez
obzira na to što su se svi oni, a pogotovo Sting dominantni
kompozitor među njima, kasnije uglavnom raznježili i prešao u new
wave s kojim ih svjetska publika zavoljela, za The Police doista
vrijedi ona istina da U NEKIM STVARIMA DODUŠE MOŽEŠ
USPJETI SAMO KAD SI MLAD, ALI IPAK VEĆINU STVARI MOŽEŠ POSTIĆI
UVIJEK U ŽIVOTU. A za njih je to vrijeme došlo kad su već imali gotovo 30 godina (osim djedice Summersa) i vrlo malo uspjeha u doba one izvorne punk
eksplozije. Bizarno je da je tek kasnije prepoznat taj dio Policeovog
opusa, onda kad su već prvoborci punka Sex Pistols, Clash, Exploited
i ostali pomalo nestajali sa scene.
Završno
pitanje. Sve već znate o njima i kad bi The Police bili
kapitalistička korporacija, oni bi bili?
a)
CIA
b)
New Musical Express
c)
Scotland Yard
možete
također dati svoje komentare i prijedloge na moje profile:
Igor
Suljagić (@IgorSuljagic) | Twitter
Igor
Suljagić | Facebook
NOVU
seriju mojih kratkih animiranih filmova možete pronaći na mom
YOUTUBE kanalu.
Primjedbe
Objavi komentar